mg
Na listę „wskoczył” projekt poprawy stanu technicznego linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła na odcinku Toruń – Bydgoszcz (projekt podstawowy o szacunkowej kwocie dofinansowania z UE wynoszącej 108,93 mln zł), budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki (projekt rezerwowy o szacunkowej kwocie dofinansowania z UE wynoszącej 160,59 mln zł), poprawa stanu technicznego linii kolejowej nr 273 (C-E 59) Wrocław - Szczecin i linii kolejowej nr 821 Jerzmanice Lubuskie - Rzepin na odc. Rudna Gwizdanów – Rzepin” (projekt rezerwowy o szacunkowej kwocie dofinansowania z UE wynoszącej 294,41 mln zł), poprawa stanu technicznego linii kolejowej nr 91 (E 30) Kraków - Medyka na odc. Rzeszów – Medyka” (projekt rezerwowy o szacunkowej kwocie dofinansowania z UE wynoszącej 353,29 mln zł), poprawa stanu technicznego linii kolejowej nr 132 (C-E 30) Bytom - Wrocław na odcinku Pyskowice – Opole Groszowice” (projekt rezerwowy o szacunkowej kwocie dofinansowania z UE wynoszącej 135,43 mln zł).
Na liście znalazły się także nowe projekty dotyczące dworców kolejowych. Projekty rezerwowe to wdrożenie systemu bezpieczeństwa publicznego na dworcach kolejowych Warszawskiego Węzła Kolejowego (dofinansowanie – 22,95 mln zł) oraz przebudowa obiektów w Szczecinie (70 mln zł), Gliwicach (44,8 mln zł) oraz budowa zintegrowanego centrum komunikacyjnego w Bydgoszczy (etap I, 80 mln zł dofinansowania z UE).
Jako projekt rezerwowy, na listę weszło także przedsięwzięcie polegające na poprawie bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych. Szacunkowa kwota dofinansowania w tym przypadku wynosi 117,76 mln zł.
Z listy usunięto 4 projekty kolejowe. Pierwszym z nich jest modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Opole – Gliwice – Zabrze. Kwota jego dofinansowania z funduszy UE to 3 807,89 mln zł. „Projekt usunięto ze względu na częściowe pokrywanie się jego zakresu z zakresem nowych projektów włączonych na listę, które dotyczą polepszenia jakości usług przewozowych” – podało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Drugim usuniętym projektem jest etap II modernizacji linii E30 na odcinku Rzeszów – granica państwa. Szacunkowa kwota jego dofinansowania to 2 292,9 mln zł. Uzasadnienie tego posunięcia jest takie same jak w poprzednim przypadku. Trzeci usunięty projekt to realizacja etapu I modernizacji linii kolejowej CE59 Wrocław – Zielona Góra – Kostrzyn – Szczecin na odcinku Wrocław – Głogów (linia dedykowana dla ruchu towarowego). Dofinansowanie z UE w tym przypadku planowane było na 1 247,3 mln zł. Projekt również pokrywał się częściowo z zakresem innych przedsięwzięć włączonych w zakres listy.
Ponadto ograniczono zakres projektu podstawowego dotyczący modernizacji linii kolejowej E20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz do prac przygotowawczych dla tej inwestycji. Przeniesiono także na listę podstawową dla działania 7.3 „Transport miejski w obszarach metropolitalnych dostosowania taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych – zakup 60 tramwajów niskopodłogowych. Dotychczas był to projekt z listy rezerwowej dla działania 7.3.